مشهد الگوی ملی زیباسازی شهری است محمد معتمدی: رویداد «نورنما» گامی مثبت و امیدآفرین در مشهد است برنامه‌های متنوع شهرداری مشهد برای ایجاد «شادی مومنانه» در ماه رمضان مشارکت بیش از ۱۱ هزار نفر در پویش مردمی «مشهد مهربان» برپایی ۱۷ ایستگاه استقبال از زائران در جاده‌های خراسان رضوی آماده‌سازی ۳۹ بوستان شهری مشهد برای روز طبیعت آلودگی هوای مشهد در ۱۰ منطقه (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: تشکیل باشگاه حرفه‌ای برای ورزش مشهد اولویت است + فیلم تلاش مدیریت شهری، تحقق نشاط مؤمنانه برای زائران و مجاوران است ضیافت نور و رنگ و تصویر در جشن بزرگ «نورنما»| آیین افتتاحیه بزرگ‌ترین نمایش ویدئومپینگ کشور در مشهد برگزار شد+ویدئو شهردار مشهد مقدس: جشنواره رمضان، فرصتی برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی بود پیش بینی ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران و مجاوران به مقاصد تفرجگاهی در روز طبیعت شهردار مشهد مقدس: هدف جشنواره نورنما ایجاد حال خوب برای زائران و مجاوران است تقدیر استاندار خراسان رضوی از برگزاری جشنواره نورنما در مشهد جام رمضان شاخص‌ترین رویداد ورزشی مشهد است ویدئو| مراسم افتتاحیه نخستین رویداد ملی نورنما و جشن بزرگ عیدانه در عرصه میدان شهدا مشهد در حال برگزاری است ساماندهی بیش از ۱۱۰۰ صندوق هوشمند فطریه در مشهد مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد خبر داد: بازدید بیش از ۷ هزار نفر از باغ‌ گل‌های مشهد فعالیت ۲۴ساعته پارکینگ‌های مرکزی مشهد برای برگزاری نماز عید فطر آمادگی شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به شهروندان در روز عید فطر و روز طبیعت ۱۴۰۴
سرخط خبرها

۷۲ کیلومتر مسیر ویژه برای هوای پاک | مشهد صاحب ۳ خط بی‌آرتی جدید می‌شود

  • کد خبر: ۲۰۵۸۶۷
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
۷۲ کیلومتر مسیر ویژه برای هوای پاک | مشهد صاحب ۳ خط بی‌آرتی جدید می‌شود
عملیات ساخت ۳ خط بی‌آر‌تی جدید در دستور کار مدیریت شهری مشهد قرار گرفته است.
علیرضا ظهیری
خبرنگار علیرضا ظهیری

به گزارش شهرآرانیوز یکی از الگو‌های مهم توسعه حمل‌ونقل عمومی برای تسهیل سفر‌های درون‌شهری شهروندان، توسعه خطوط بی‌آرتی اتوبوس‌رانی است. این خطوط به‌دلیل حرکت در مسیر‌های ایزوله و دارای خطوط فرار، یکی از شیوه‌های مورداستقبال حمل‌ونقلی در کشور هستند و در مشهد هم زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از این خطوط در دو خط فعلی استقبال کرده‌اند، اما بی‌گمان دو خط فعلی بی‌آرتی جواب‌گوی حجم میلیونی سفر‌های درون‌شهری مشهد نیست.

به همین دلیل، در سال‌های گذشته مطالعات چند خط دیگر بی‌آرتی در مشهد انجام شده است و بنا بر اعلام مدیرکل راهبری و نظارت بر حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، سال آینده عملیات ساخت سه خط بی‌آرتی در نقاط مختلف شهر مشهد آغاز می‌شود.

هادی عطارزاده در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه روند افزایشی آلاینده‌ها و زیادشدن حجم ترافیک در سال‌های گذشته سبب شده است راهکار‌های متنوعی برای حل این معضلات اندیشیده شود که یکی از آن‌ها استفاده از سامانه‌های اتوبوس‌رانی تندرو یا بی‌آرتی است، اظهار کرد: استفاده از این سامانه حمل‌ونقلی سبب کاهش زمان سفر، آلاینده‌ها، حجم ترافیک و... می‌شود. همچنین، استفاده از این شیوه حمل‌ونقل برای عموم مردم راحت، سریع و مناسب است.

وی کاهش زمان انتظار در ایستگاه‌‍ها، اطلاع‌رسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس را همراه با زمان‌بندی مناسب، دریافت بلیت قبل از ورود به اتوبوس و حذف رابطه مستقیم راننده و مسافر، هوشمندسازی ناوگان، سهولت استفاده معلولان جسمی‌حرکتی، وجود یک مرکز کنترل واحد در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک، از عمده‌ترین مزایای استفاده از سامانه اتوبوس‌رانی بی‌آر‌تی اعلام کرد.

۲ خط فعال بی‌آرتی

مدیرکل راهبری و نظارت بر حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه در سال‌های گذشته در کلان‌شهر مشهد دو خط بی‌آرتی فعال شده است، ادامه داد: اکنون این دو خط در دو طرف حرم‌مطهررضوی، وظیفه جابه‌جایی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در مسیر‌های پایانه مسافربری تا انتهای بولوار طبرسی و برعکس و مسیر انتهای شهرک شهید باهنر تا انتهای بولوار امامیه و برعکس را برعهده دارند.

وی ادامه داد: باتوجه‌به حجم سفر‌های درون‌شهری مشهد و تقاضای زیاد شهروندان و زائران بارگاه رضوی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در مسیر‌های پرتردد، ایجاد و راه‌اندازی خطوط دیگر بی‌آرتی ضروری است. ازاین‌رو، براساس مطالعات جامع حمل‌ونقل و سایر مطالعات، طراحی و اجرای شش خط دیگر بی‌آرتی در این کلان‌شهر پیش‌بینی شده که از این تعداد، سه خط اولویت دارند.

۳ خط جدید برای مشهد

عطارزاده در ادامه به جزئیات سه خط جدید بی‌آرتی مدنظر مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: یکی از این خطوط تندرو قرار است خیابان‌های اطراف حرم‌مطهررضوی و هسته مرکزی شهر را به هم متصل کند. این خط به‌طول ۱۶.۸ کیلومتر با ۲۰ ایستگاه و با عبور از خیابان‌های احمدآباد، شهید کلاهدوز، ابوطالب، عبدالمطلب، وحدت، ۱۷ شهریور، بسیج و درنهایت خیابان ملک‌الشعرا بهار، مسافران این مسیر را جابه‌جا خواهد کرد.

وی ادامه داد: خط دیگری که براساس مطالعات، اولویت یافته است، خط بی‌آرتی مسیر انتهای بولوار وکیل‌آباد به بولوار رسالت (بولوار شهید کشمیری) است. این خط تندرو نیز مسیر‌های انتهای بولوار وکیل‌آباد، بولوار امام‌علی (ع)، صدمتری و بولوار رسالت را به‌طول ۳۳ کیلومتر با ۲۹ ایستگاه به هم متصل می‌کند.

دیگر خط بی‌آرتی که از سوی مدیریت شهری مشهد مطالعه شده است، مسیر میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی است. براساس گفته مدیرکل راهبری و نظارت بر حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد، این مسیر بی‌آرتی از میدان فردوسی شروع می‌شود و با طی‌کردن بولوار توس و شاهنامه به آرامگاه فردوسی می‌رسد. عطارزاده همچنین افزود: طول این مسیر ۲۳ کیلومتر است و براساس مطالعات صورت‌گرفته برای این مسیر نیز ۲۵ ایستگاه در نظر گرفته شده است.

هر اتوبوس دوکابین، ۱۵ میلیارد تومان

وی با بیان اینکه براساس برآوردها، در سال ۱۴۰۳ هزینه ساخت هر کیلومتر مسیر ویژه اتوبوس حدود ۴ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: برای خرید هر دستگاه اتوبوس دوکابین نیز اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیاز است؛ بنابراین هزینه ساخت خطوط بی‌آرتی باتوجه‌به مسافت خط و تعداد اتوبوس متغیر است. به‌عنوان نمونه در مسیر ۲۳ کیلومتری توس به فردوسی با تعداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس، اعتباری معادل ۲ هزارو ۶۲۵ میلیارد تومان نیاز است.

عطارزاده با بیان اینکه همه تلاش مدیریت شهری این است که عملیات ساخت این خطوط در سال آینده آغاز شود، تصریح کرد: در جریان ساخت این خطوط سعی می‌کنیم مسیر به‌صورت ایزوله باشد و خط فرار هم داشته باشد. زمان ساخت هر خط بی‌آر‌تی نیز بین دوازده تا هجده ماه خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->